15 september 2011

Dagens outfit

Vad är nu detta? Har detta gått och blivit en modeblogg? Ska jag ta upp kampen med Sofi Fahrman? Njae, så är det nog inte tänkt.

Idag ska det handla lite om skor. Kolla här:

Märket är schweiziska Rieker, inköpta i somras i Komstad.
Jeansen är från Levis, modell 751, inhandlade på nätet.

Det är inte alltid lätt att hitta skor om man som jag har storlek 47-48. Min shopping går ofta ut på att först hitta storleken, sedan se vad som finns. Normalt sett efter vad jag förstår går det till tvärtom - först hitta något snyggt, sedan hitta storlek.

Så hamnar man på Österlen. Strax utanför Simrishamn finns en ort som heter Gärsnäs. Och "ort", förstår ni barn, är ett ord man använder när man inte vet om man ska skriva by, samhälle eller stad. Men samhälle är nog det mest korrekta. Utanför Gärsnäs ligger i sin tur Komstad, en by så liten att ingen av hushållets två GPS-enheter klarar av att hitta dit.

Och där. I Komstad ligger Komstad Skor & Tofflor, en 500 kvadratmeter stor affär med skor, stövlar och tofflor. Trätofflor. Träskor för att vara tydlig för den som inte är familjär med den skånska vokabulären  (OK, brorsan?). Bäst är de faktiskt på barnskor. Kavat, till exempel.

Där har jag vid det här laget köpt många par skor. De erbjuder ett fascinerande utbud av skotyper. Allt från riktiga "fin-skor" till gummistövlar, modell riktigt rejäla. Japp, mina Tretorn av sorten Extra Heavy Duty eller nåt liknande - jag ser ut som jag är på rymmen från traktorn, men jag föredrar det före nätta seglarstövlar - kommer därifrån. Naturligtvis.

Jag bor i Europas huvudstad men köper mina skor i Komstad, byn som inte finns på GPS.

Rock'n'Roll.

PS. Apropå rock'n'roll. Detta är även affären i vilken ett av våra barn obekymrat levererade en kaskadkräkning för några år sedan. Sittandes på min arm. Åh, dessa ljuva minnen. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar