12 september 2011

Braderie, eller marknad som vi säger på svenska

I helgen var det det dags igen. Marknad på vår shoppinggata, Avenue Georges Henri. Två gånger om året, en gång på våren, en gång på hösten.

På vårkanten kallas den för Sommarfest. Vad den kallas på hösten vet jag inte. Men vad jag faktiskt vet är att förutom en massa mer eller mindre roliga attraktioner för barn och stånd där man kan göra fina klipp (typ) så kan man äta sig väldigt väldigt mätt och även dricka sig väldigt väldigt ska vi säga glad. Korv. Mera korv. Sniglar. Churros. Korv. Crêpes. Hamburgare. Korv. Pommes frites. Korv. Kebab. Tapas. Öl. Vin. Starksprit. You name it.

Nu gjorde ju vi varken eller. Men föreställ er Kiviks marknad med servering av starksprit i 25-gradig värme. Sjöbo marknad. Trosa marknad. Jokkmokks marknad. Vilken annan marknad som helst i Sverige. Jag ska inte vara den som är den och jag vill inte heller vara fördomsfull, men jag kan gott tänka mig att vodkabältets ur-innevånare hade hanterat situationen lite annorlunda. Eller?

Barnen älskar naturligtvis det här. Absoluta favoriten är studsmattan. Kolla själv.




Sedan delar sig intresset litegrann. Agnes gillar ju de olika typerna av karusell, medan Ellinor är lite ambivalent. Hon är i den åldern att det fortfarande är liiite roligt med vissa av karusellerna, fast ändå liiiite pinigt att åka.

Jag offrade mig och åkte en attraktion som bara gick runt runt runt i vänstervarv med lite pucklar tillsammans med Ellinor. Den var från 6 år, så jag tänkte att det är lugnt. Jag är liksom ingen åkattraktions-freak, även om en och annan bergochdalbana kan slinka ner ibland.

Nu gick det rätt snabbt från beslut till handling, så varken jag eller Ellinor registrerade hur snabbt den där jämrans snurren gick. Väldigt snabbt, visade det sig. Och halvvägs in i åket ökade farten. Hade tänkt vara lite suave och filma när vi åkte. Som du märker finns här inget filmklipp... Det fanns ingen möjlighet att få upp iPhonen ur fickan, man bara pressades bakåt och utåt. Hej G-kraft! 
Ytterligare en sak som inte kunde lämnas därhän på marknaden var ju detta:
Facepaint!

Riktigt proffsig facepaint. Ellinor ville ha en papillon (fjäril), medan Agnes till sminkösens stora lycka och förtjusning absolut insisterade på Spiderman. Sure, fine, visst - vill ens dotter vara Spiderman så ska hon banne mig få vara det också. Och det blev ju rätt bra, visst?

Spiderman.
Riktigt proffsigt gjort och det tog också sin lilla tid.
Det var det längsta Fröken Spindelflicka satt stilla på hela helgen.

Fröken Fjäril.
Hälften är redan borttvättat.
Men visst är hon fin?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar