16 september 2011

Killen i köket

I'm on a roll. Stärkt av senaste tidens aktiviteter i köket - och då har jag inte ens berättat om de hemgjorda köttbullarna med äkta potatismos jag gjorde förra veckan - beslöt jag mig för att gå loss en gång till.

Jag tog - naturligtvis helt slumpmässigt - fram följande saker för att se om det gick att få ihop något gott:

Vad månde bliva av detta?

Så jag började röra ihop lite här och lite där. Och då blev det liksom en köttfärssås i stekpannan och en - tada - bechamelsås i kastrullen. Så det kan bli.


Ellinor kom ner i köket:
"Vad är det som luktar så gott?"

Slutresultatet ser du här nedanför. Nu visade det sig också att mina "höftningar" med kirurgisk precision stämmer överens med det recept på lasagne som återfinns i Bonniers Kokbok. Sammanträffande? Skulle inte tro det...


Lasagne.

Det räckte gott och väl till middag åt hela familjen. Ellinors lunchlåda innehåller till hennes stora förtjusning lasagne idag, jag lär nog luncha på det också och så får vi se hur mycket som är kvar efter det.

Som någon klok människa sa en gång. Kan man läsa innantill kan man laga mat. Vilket skullle bevisas.

PS.
Om jag får vara lite pretentiös skulle jag vilja tipsa om att byta ut nöt- eller blandfärsen mot lammfärs. Peta sedan i lite fetaost också. Jag har testat tidigare och det är kanongott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar