5 september 2011

Jag ska lära mig göra en ubåt

Ellinor, 8, går ju som du kanske minns i en tvåspråkig skola. Det innebär att hon har två inlärningsspråk - engelska och franska - parallellt. Detta kan stundtals skapa en del rolig förvirring i hushållet.

Förra veckan kom hon hem och deklarerade att hon hade fått läxa (vilket i sig fortfarande är både roligt och kul och ett säkert tecken på att man är En Stor Tjej). Hon ska läsa Shakespeares Trettondagsafton tre gånger på två veckor. Fast på engelska och då heter den Twelfth Night. Boken hon ska läsa är anpassad till barn, men visst är det ganska häftigt? Skrev han utan minsta försök att dölja sin stolthet över sin dotter.

Nå i alla fall. Hon berättade också att hennes lärare senare ska visa hur man gör en submarine. Ehh..., sa jag undrande. "Ja alltså, inte en ubåt utan en submarine. Det heter så." fortsatte hon. Mm-hmm, sa jag, medan jag funderade lite.

Först efter en sisådär 20 minuter kom jag på vad läraren hade sagt. Inte submarine. Utan.... summary!

Såklart.


Pappa, kan du fixa en trailer?
Jag måste få hem min sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar