25 oktober 2010

Damhandboll äger!

Söndagen blev också en härlig dag.

Först var vi på brunch hemma hos ÅsaJensJacobSamuel tillsammans med ÅsaPaulAnnaEllen. Uj uj, så gott det var. Bananpannkakor är inte fy skam det inte! Och eftersom samtliga sex barn går i samma skola, varav de äldsta syskonen från varje familj i samma klass tyckte även de att det var en höjdartillställning. Full fart i två barngrupper, de stora och de lite mindre.

Vi kom hem lagom för att vända i dörren. Ja, Ellinor och jag. Vi valde att åka till Sint Truiden, knappt 7 mil bort för att titta på en match i Cupvinnarcupen för damer i handboll mellan lundensiska Lugi och just Sint Truiden. Min tanke med det var, förutom att det är kul med handboll, att låta Ellinor få se tjejer ägna sig åt idrott på hög nivå.

Även om det kanske var aningen för långt om du frågar Ellinor så tyckte vi båda att det var superkul. Och dessutom vann ju Lugi ganska lätt över det belgiska laget. Ett snäpp större i storlek, två snäpp hårdare och tuffare, tre snäpp snabbare och fyra snäpp bättre tränade. Ungefär så. 33-18 till Lugi talar väl sitt tydliga språk.

Här kommer ingen förbi.
 Efter matchen gick jag och Ellinor ut på planen så hon skulle få känna hur det känns att stå på en handbollsplan och få se hur stort ett handbollsmål är och så vidare.

Bäst vi stod där kom alla Lugitjejerna gåendes in på planen och slog sig ner precis bredvid oss för gemensam stretching. Så jag sa hej och presenterade oss. Och så frågade jag om jag kunde få ta kort på dem tillsammans med Ellinor. Självklart fick jag det! (Och bilden hittar du längst ner i det här inlägget!)

Jättehärliga - och underbart segerglada - tjejer allihopa som direkt vinkade till sig Ellinor, pratade med henne, ställde massa frågor och ställde henne mitt i gruppen. Om Ellinor vill börja spela handboll vill jag att hon hamnar i ett sånt lag!

Jag vet vilka jag håller på i SM. Och Cupvinnarcupen. Gissa vilka?

Glad Ellinor på läktarplats.


Ellinor varvar ner med en Fanta i baren efter fotografering.
Men hur blev gruppbilden? Jo, så här:

Lugi Damhandboll och Ellinor.

1 kommentar: