15 oktober 2010

Gilla läget

Häromdagen efter skolan var jag ute i parken under den vackra höstsolen med mina tjejer tillsammans med Ellinors bästis M, hennes två småsyrror och deras brasilianska barnflicka. Vilka uppoffringar man får göra här i livet.

Skämt åsido, jag gillar livet här. Vi har börjat åka till Stockel på lördagsförmiddagarna och handla på marknaden som hålls där då. Det brukar bli blommor, frukt, grönsaker, läcker paj till lunch och den där fantastiska franska osten som är gjord på lika delar får- och komjölk. Kött, fisk, korgstolar, oliver, pajer, asiatisk mat, belgisk mat, våfflor, korvar, kläder... you name it - it's there. Och så finns ju de vanliga affärerna runt omkring också.

Senaste gången kom vi hem med en kasse libanesisk mat från ett litet litet stånd längst ute på kanten. Det var som att handla av sin egen mamma, om du fattar. "Hej, lite falafel, tack!" Självklart, här ta en och ät på en gång, visst ÄR de goda? Hur många vill du ha? Vet du vad du ska ha för sås till, min vän? Här, jag skickar med det också. Blir det något över av den kan du blanda med vinäger så får du en jättefin salladsdressing. Underbar kvinna. Ja, som min mamma.

Jag är inte säker på att jag hade pallat med den där marknaden för sex år sedan, när vi var nyinflyttade hit. För mycket folk, för trångt i gångarna, för mycket intryck. Stressfaktor 100, speciellt när barnen är med. Men nu är det jätteroligt. Det tycker barnen också - det är aldrig långt till en nygräddad varm belgisk våffla... Och alla människor är på gott humör och verkar ha trevligt på alla möjliga sorters språk från väldigt många av jordens alla hörn.

Hörde jag smältdegel?


Redo att handla.

Just denna lördag fanns det också en
tekanna som var en hoppborg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar