29 november 2011

Dagen F - som i födelsedag

The Wild One's födelsedag började som sig bör med sång och presenter på sängen. Till sin egen förvåning sov hon som en stock när övriga familjen påbörjade sin skönsång. Eller ja, sin sång.

Först när vi var inne på andra sången rörde hon på sig, satte sig upp, såg sig yrvaket omkring och utbrast "Det är min födelsedag!" Och ja, just då var hon helt utan tvivel den sötaste femåringen i precis hela världen. 

Sötast.
 Efter frukost och påklädning var det dags att lägga på frostingen (eller kanske heter det glasyr på svenska?) på de muffins Agnes och Magdalena bakade i lördags. Vi valde färdiggjord. De belgiska butikerna hade inte mycket att erbjuda, men man har ju fått lite inblick i olika kulturer under åren här, så i lördags åkte jag och Agnes till den engelska affären Stonemanor för att införskaffa detta.

Där minsann fanns det grejer. Agnes och jag kunde inte riktigt välja, så vi kom hem med ett gott urval av vad de hade att erbjuda. Med lite hushållning och planering tror jag att det räcker fram till 2014, faktiskt. Det var i alla fall något sådant kära hustrun mumlade när hon såg kassen.

Chocolate frosting med rosa duttar på.

29 stycken muffins fick sedan åka med oss till skolan och Agnes klasskompisar. Är det födelsedag så är det. Man kan förresten fråga sig varför det inte var 30 stycken. Jag vet ärligt talat inte, men jag är faktiskt helt oskyldig. Och det är sant.

För naturligtvis skulle Agnes firas även i skolan! Hon var mycket nöjd med sin skoldag när jag hämtade henne.


När man fyller år i Agnes klass får man
gå runt så många varv som man fyller.
Just nu är det oklart i mitt huvud om
det kallas jord-, mån- eller solvarv.
men jag tror solvarv är det rätta.
Kanske någon astronomiskt kunnig
person kan upplysa mig?

Agnes blåser ut de fem ljusen.
Charlotte & Caroline, Agnes fröknar, är så snälla, bra och trevliga så jag dristade mig till att fråga om de kunde fota lite med min kamera. Självklart. Därav bilderna ovan.

Efter skolan åkte vi hem och bara hade det mysigt resten av eftermiddagen. Jag hade lovat Agnes att hon skulle få äta precis vad hon vill till middag. Så vad är hennes bästa maträtt? Köttbullar och makaroner. Så då fick hon det, naturligtvis.

Vi andra åt för övrigt min egen variant på Korv Stroganoff, med korven som blev över från kalaset i söndags.

En härlig dag i födelsedagsfirandets tecken. Det var speciellt roligt, eftersom det känns som att det här var första året som Agnes "på riktigt" förstod innebörden av att fylla år.

Och hon somnade lycklig även denna kväll. Vår lilla gullunge.

Vår stora gullunge hade - vilken jag också naturligtvis också måste nämna här - utan vår vetskap gjort en egen saga till Agnes i present, med både text och teckningar. 24 sidor lång. Vår stora lilla gullunge.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar