20 december 2011

Rock'n'roll will never die

Vi har ju, med ett visst vemod måste jag säga, i stort sett lämnat barnvisorna bakom oss när vi åker bil. Nästan aldrig, eller i vart fall väldigt sällan, blir det Krokodilen, Klapp o Klang eller den där sången om myggan som biter en fast man snällt ber den att låta bli.

Nej, nu är vi mera inne på Melodifestivalnivå. Eric Saade, Danny, Sara Varga... Ja, jag tror att du förstår. Hits for Kids, liksom.

Men som jag tror att jag har nämnt någon gång tidigare är Ellinor väldigt musikintresserad och ber mig då och då att spela rockmusik. Tack Ozzy, musikläraren i skolan, för det. Och jag menar det. (Namnet. Kolla namnet. Ozzy. Hur coolt är det?)

Agnes har också låtit sig influeras. Ofta när det är hennes tur att välja musik i bilen vill hon höra "Stop... get out..." uttalat på ett gutturalt, närmas growl-liknande sätt.

(Growl = a vocalisation style usually employed by vocalists of the death metal and black metal music genre, but also used in a variety of heavy metal and hardcore punk subgenres).

Det hon vill höra är det här:


Saxon och låten Strong Arm of the Law - och om du lyssnar noga hör du varför Agnes låter som hon gör när hon uttalar det hon tror är titeln.

Och jag bara älskar att hon vill höra det.

För övrigt har Ozzy betydligt längre hår än killarna i bandet, sångaren inkluderad.
Alla tuffa rockband har en egen logga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar